Ik werk als zelfstandige doorlopend als artistiek assistent bij Marjolijn van Heemstra (NL), als assistent zakelijk leider en educatiemaker bij Sadettin K (NL), als producent bij TGIlay (NL) en als theaterdocent bij onder andere Wisper (BE).
Daarnaast werk ik vooral op projectbasis. Op sommige opdrachten of projecten ben ik extra trots. Die vind je hieronder terug.
Een overzicht van al mijn opdrachtgevers vind je hier. Mocht je me ergens voor willen inschakelen, dan vind je op die pagina ook mijn contactgegevens.
Van spel naar voorstelling (2023)
Docent / procesbegeleider / regisseur
In de Wisper cursus ‘Van spel naar voorstelling’ werken deelnemers tussen de 18-25 in tien weken toe naar een korte voorstelling.
Facebookbericht deelnemer
Tien sessies lang volgden we een theatercursus bij WISPER. Acteren: van spel naar voorstelling heette het. Tien keer mochten we samen brainstormen, spelen, schrijven, experimenteren, repeteren, repeteren en nog eens repeteren… om uiteindelijk tot een voorstelling te komen. De theaterzaal vormde een plek waar iedereen zichzelf kon en mocht zijn, ongeacht de gemoedstoestand van de dag. Hier konden we collectief boos zijn. Boos op seksueel grensoverschrijdend gedrag, boos op moeten opstaan, boos omdat we ons niet gehoord voelen. En we deelden collectief onze verlangens met elkaar. Die ene favoriete bestemming, het samenzijn met een vriend, lief of familielid, vrijheid, gelukkig zijn, noem het maar op. En dat allemaal onder de begeleiding van Anne Kuit, onze fijne docent die vervelde van een sympathieke procesbegeleider naar een uitmuntende regisseur. Ieder van ons heeft hard gewerkt om de voorstelling tot een goed einde te brengen. En het resultaat mag er zijn. We zijn een fantastische groep, of beter gezegd: een bende ‘vrolijke vrienden’. Het was een plezier om met al deze unieke, getalenteerde mensen samen te werken. Weer een mooie ervaring om voor altijd in het hart te sluiten. Dank aan iedereen die er deel van uitmaakte. Dank aan allen die zijn komen kijken!
De foetushemel (2023)
Ontwikkeling en uitvoering contextprogramma
De foetushemel
In april 2023 stond Ulrike Quade Company een maand in het Bellevue theater met de voorstelling De Foetushemel, een verhaal over transformatie in een wereld waarin abortus, geweld en leven een nieuwe betekenis krijgen.
Contextprogramma
Voor De foetushemel maakte ik een uitgebreid contextprogramma. Ik gaf 10 keer een inleiding voorafgaand aan de voorstelling en maakte daarnaast een naprogramma in de foyer. Het publiek kon daar een vastgeroest idee versnipperen of aan de muur achterlaten en een ansichtkaart meenemen met een korte tekst over één van de thema’s uit de voorstelling. Op de achterkant van de kaart was ook een QR-code te vinden die leidde naar het online archief met uitgebreide teksten die ik schreef in samenspraak met de artistieke ploeg.
Inleiding
Voorafgaand aan de voorstelling vindt er op meerdere data om 11:45 een gratis inleiding plaats in de foyer. In dit half uur bereidt Anne Kuit je voor op de radicaal andere wereld die Ulrike Quade Company en Simon(e) van Saarloos in De Foetushemel op het toneel werkelijkheid maken.
Hoe kijk je naar zo’n voorstelling? Wat waren de inspiratiebronnen? Wat hebben de poppen van de Ulrike Quade Company, avatars en robotarmen met elkaar gemeen? En hoe zat het ook alweer met abortusrecht in de Verenigde Staten en Nederland? In de inleiding van De Foetushemel krijg je antwoorden én ga je alvast met elkaar in gesprek.
Citizen K (2022 – heden)
Ontwikkeling en uitvoering educatief programma voor jongeren
Citizen K
In 2020 werd de petitie ‘Racisme moet verplicht behandeld worden op school’ bijna 60.000 keer ondertekend. Hoewel veel docenten het belang van het onderwerp inzien, wordt er nu vooral ingezet op bewustwording. Onderzoek wijst echter uit dat deze methode averechts werkt; stereotypen herhalen betekent stereotypen versterken. En als er ook nog gediscussieerd wordt in zo’n les, is de kans dat racisme gebagatelliseerd wordt groot.
Wat wel werkt: het stimuleren van empathie. Leerlingen zich laten inleven in iemand die gediscrimineerd wordt, bijvoorbeeld door een film of theatervoorstelling. Die theatervoorstelling heeft Sadettin K gemaakt: Citizen K, een voorstelling van theatermaker Sadettin Kırmızıyüz over alles wat hij in zijn leven meemaakte omdat hij eruit ziet zoals hij eruit ziet
In 2021 maakte de NPO er een prachtige registratie van voor tv. Deze film wordt nu gebruikt voor een educatief programma voor het VO dat ik ontwikkelde.
Leerdoelen en thema’s
In de digitale leeromgeving worden leerlingen meegezogen in het verhaal van Sadettin. Ze bekijken fragmenten uit de voorstelling en beantwoorden vragen waarin ze zich inleven in iemand die gediscrimineerd wordt. Het programma is daarmee een oefening in empathie en gesprek. Thema’s die aan bod komen zijn o.a. vooroordelen, discriminatie, cultuur, socialisatie, integratie, wit privilege en etnisch profileren.
De quests zijn gestoeld op de thema’s en begrippen die terugkomen bij maatschappijleer, maar kunnen ook gebruikt worden bij drama/theater, filosofie, burgerschap of het mentoraat.
Reacties van docenten en leerlingen
“Het heeft veel opgeleverd, mooi materiaal om gesprekken over te voeren.” – Mavo Centraal
“De thematiek kwam heel goed over en vonden de leerlingen interessant.” – Lyceum Sancta Maria
“De leerlingen hebben nieuwe begrippen geleerd, zoals bijvoorbeeld etnisch profileren. Ze begrepen echt wat dit betekende. Zeer waardevol.”- Lyceum Sancta Maria
Genderinclusief schrijven (2022 – heden)
Trainer
Training: genderinclusief schrijven
Welke taal we gebruiken reflecteert en vormt ons wereldbeeld. Het is dan ook zaak om je woorden zorgvuldig te kiezen. Maar hoe zet je jouw boodschap of verhaal zo op papier dat m, v én x zich aangesproken voelen? En hoe zorg je ervoor dat jouw (beeld)taal geen stereotypen bevestigt?
In de workshop genderinclusief communiceren leer je hoe je de impact van jouw boodschap vergroot en taal gebruikt om te timmeren aan een rechtvaardigere wereld.
We behandelen onder andere:
– Het waarom van genderinclusief communiceren.
– Het concept gender en de non-binaire genderidentiteit.
– Veel handvatten om je (marketing)teksten genderinclusief te maken.
– Hoe je ook binnen je organisatie genderinclusief communiceert, bijvoorbeeld in je
mails of vacature.
– Beeldtaal en het vermijden van genderstereotypen daarin.
Mijn workshops worden gekenmerkt door een diversiteit aan werkvormen waarin veel ruimte is voor gesprek en praktische oefeningen. In de training krijg je persoonlijke feedback en concrete tips, waardoor wat je leert direct toepasbaar is.
Het laatste woord (2019 – heden)
Gespreksleider / publiekswerker
Sinds 2019 ben ik als gespreksleider verbonden aan ‘Het laatste woord’ bij Theater Rotterdam. Het laatste woord is een serie nagesprekken waarin toeschouwers hun eigen observaties en gedachten met elkaar uitwisselen. Hier is de eerste vraag niet: ‘wat vond ik ervan?’ maar juist: ‘wat heb ik nou eigenlijk gezien?’
A Myth Retold (2022)
Educatiemaker
Voor de Ulrike Quade Company maakte ik een educatief programma voor het VO rondom de korte film ‘A Myth Retold’, een beeldende hervertelling van de mythe van Isis vanuit een hedendaags perspectief op gender en identiteit. De bijbehorende workshops richten zich op fluïditeit van gender en geaardheid, maar we dagen álle leerlingen uit om welke norm dan ook te bevragen. Ons doel: meegeven dat ze de mogelijkheid hebben zichzelf te (re)creëren.
Vile Motif X De Koer (2022)
Eindregisseur
In het voorjaar van 2022 maakte Vile Motif hun eerste interdisciplinaire dragshow: Antidote. Daarin werd niet alleen gelipsynced, maar werden er ook verhalen gedeeld, scènes gespeeld en geschilderd. De leden van het collectief waren verantwoordelijk voor concept en dramaturgie, ik deed de eindregie.
Girls Go Theater (2021)
Organisator / docent
In de zomer van 2021 organiseerde ik samen met feministisch jeugdhuis Girls Go Boom een theater 5-daagse. De deelnemers zochten onder mijn begeleiding uit hoe je een locatie vanuit zowel beeld als ‘inhoud’ benadert, maakten van gedichten theater, schreven dialogen, vertelden eigen verhalen en trokken de wijk in om solo’s te maken. We sloten af met het maken van een protestperformance.
Reacties van deelnemers
“Normaal gesproken heb ik heel veel last van gêne, maar dat had ik deze week totaal niet. Alles kon en mocht.”
“Ik vond het zalig om uw opdrachten te mogen volgen en vond vooral uw kalmte daarin heel fijn en dragend. Dank u voor deze ervaring! Het heeft weer een paar grenzen verlegd.”
IKs magazine (2020)
Hoofdredacteur / publiekswerker
IKs: de voorstelling
Victoria Deluxe maakte in 2020 IKs: een voorstelling over erkenning, thuiskomen, liefde, gender, seksualiteit en identiteit. Tien spelers uit de community zouden het hebben over de zin en onzin van labels, de spanning tussen individu en maatschappij en vragen durven stellen zonder het antwoord te kennen. De voorstelling was al twee keer bijna af, maar twee keer mocht het publiek niet komen.
IKs: het magazine
De verhalen uit het repetitieproces wilden we niet onverteld laten. Daarom verzamelde ik samen met mede-hoofdredacteur Agnes de Maeseneir getuigenissen over het maakproces, verhalen en beelden gemaakt door de spelers en combineerden we dit met fragmenten uit de theatertekst. Resultaat: IKs – het magazine.
Een magazine vol persoonlijke verhalen en foto’s, over al die grote thema’s én over theater maken (in barre tijden). We lieten een beperkte oplage drukken op papier, maar het magazine is ook online te vinden.
Huisjournalist (2020)
Publiekswerker / schrijver
Is this the real life
In december 2020 ging Sadettin K. in première met de Is this the real life. Na CITIZEN K over identiteit en racisme, en DOPE over de wereld van verdovende middelen, besloot Sadettin dat het nu eindelijk tijd was om een voorstelling maken over ‘De Lange Arm’, de invloed van de Turkse regering op het leven van Nederlanders met een dubbele, Turkse nationaliteit. Maar toen werd het maart 2020. De wereld ging op slot. Alles veranderde.
Ik volgde het maakproces van de voorstelling en blogde daar wekelijks over.
Lawrence in de klas (2019 – 2020)
Educatiemaker
Marjolijn van Heemstra en Sadettin K.
Lawrence in de klas is een website vol educatief materiaal voor leerlingen vanaf 15 jaar en hun docenten over de Eerste Wereldoorlog in het Midden-Oosten en perspectief innemen. De website dient als educatie bij de voorstelling Lawrence of Arabia van Marjolijn van Heemstra en Sadettin Kırmızıyüz.
In het lesmateriaal maken we steeds een link tussen de voorstelling, de film en de historische context. Zo geven we vorm aan onze visie dat actualiteit, geschiedenis en theater elkaar kunnen versterken.
Stadsastronaut (2019)
Educatiemaker / publiekswerker / gespreksleider
Marjolijn van Heemstra en Theater Rotterdam
Bij de voorstelling Stadsastronaut van Marjolijn van Heemstra ontwikkelde ik educatie voor jongeren in de vorm van een workshopreeks. We hadden het met elkaar over de ruimte, het overzichtseffect, tijd, het klimaat, onze liefde voor de aarde en de tijd waarin we leven.
Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de publiekseducatie. Na 20 voorstellingen organiseerde ik door- (i.p.v. na) gesprekken met toekomstdenkers. Na de voorstelling praatten we met elkaar door over de thematieken uit de voorstelling.