Ik werk als zelfstandige doorlopend als artistiek assistent bij Marjolijn van Heemstra (NL), als educatiemedewerker bij Ulrike Quade Company (NL), als assistent zakelijk leider en educatiemaker bij Sadettin K (NL) en als theaterdocent bij onder andere KOPERGIETERY (BE) en Wisper (BE). Daarnaast kan je mij als organisatie inschakelen voor workshops/trajecten over seksuele- en genderdiversiteit en genderinclusieve communicatie. Een overzicht van al mijn opdrachtgevers vind je hier. Mocht je me ergens voor willen inschakelen, dan vind je op die pagina ook mijn contactgegevens. Op sommige opdrachten of projecten ben ik extra trots. Die vind je hieronder terug.


A Myth Retold (heden)

Educatiemaker

Ulrike Quade Company

Voor de Ulrike Quade Company verzorg ik het educatieve programma en de verkoop daarvan rondom de korte film ‘A Myth Retold’, een beeldende hervertelling van de mythe van Isis vanuit een hedendaags perspectief op gender en identiteit. De bijbehorende workshops richten zich op fluïditeit van gender en geaardheid, maar we dagen álle leerlingen uit om welke norm dan ook te bevragen. Ons doel: meegeven dat ze de mogelijkheid hebben zichzelf te (re)creëren.


Het laatste woord (2019 – heden)

Gespreksleider / publiekswerker

Theater Rotterdam

Illustratie die Sophia Bernson maakte tijdens Het laatste woord na de voorstelling Portes de femmes

Sinds 2019 ben ik als gespreksleider verbonden aan ‘Het laatste woord’ bij Theater Rotterdam. Het laatste woord is een serie nagesprekken waarin toeschouwers hun eigen observaties en gedachten met elkaar uitwisselen. Hier is de eerste vraag niet: ‘wat vond ik ervan?’ maar juist: ‘wat heb ik nou eigenlijk gezien?’ 


Vile Motif X De Koer (2022)

Eindregisseur

Dragcollectief Vile Motif

Dragmonarch Martyrio in Antidote. Foto: Chambrang Photography

In het voorjaar van 2022 maakte Vile Motif hun eerste interdisciplinaire dragshow: Antidote. Daarin werd niet alleen gelipsynced, maar werden er ook verhalen gedeeld, scènes gespeeld en geschilderd. De leden van het collectief waren verantwoordelijk voor concept en dramaturgie, ik deed de eindregie.


Girls Go Theater (2021)

Organisator / docent

Girls Go Boom

Protestperformance op de laatste dag

In de zomer van 2021 organiseerde ik samen met feministisch jeugdhuis Girls Go Boom een theater 5-daagse. De deelnemers zochten onder mijn begeleiding uit hoe je een locatie vanuit zowel beeld als ‘inhoud’ benadert, maakten van gedichten theater, schreven dialogen, vertelden eigen verhalen en trokken de wijk in om solo’s te maken. We sloten af met het maken van een protestperformance.

 

“Normaal gesproken heb ik heel veel last van gêne, maar dat had ik deze week totaal niet. Alles kon en mocht.”

“Ik vond het zalig om uw opdrachten te mogen volgen en vond vooral uw kalmte daarin heel fijn en dragend. Dank u voor deze ervaring! Het heeft weer een paar grenzen verlegd.”


IKs magazine (2020)

Hoofdredacteur / publiekswerker

Victoria Deluxe

Victoria Deluxe maakte in 2020 IKs: een voorstelling over erkenning, thuiskomen, liefde, gender, seksualiteit en identiteit. Tien spelers uit de community zouden het hebben over de zin en onzin van labels, de spanning tussen individu en maatschappij en vragen durven stellen zonder het antwoord te kennen. De voorstelling was al twee keer bijna af, maar twee keer mocht het publiek niet komen. 

De verhalen uit het repetitieproces wilden we niet onverteld laten. Daarom verzamelde ik samen met mede-hoofdredacteur Agnes de Maeseneir getuigenissen over het maakproces, verhalen en beelden gemaakt door de spelers en combineerden we dit met fragmenten uit de theatertekst. Resultaat: IKs – het magazine.  

Een magazine vol persoonlijke verhalen en foto’s, over al die grote thema’s én over theater maken (in barre tijden). We lieten een beperkte oplage drukken op papier, maar het magazine is ook online te vinden. 


Huisjournalist (2020)

Publiekswerker / schrijver

Sadettin K.

In december 2020 ging Sadettin K. in première met de Is this the real life. Na CITIZEN K over identiteit en racisme, en DOPE over de wereld van verdovende middelen, besloot Sadettin dat het nu eindelijk tijd was om een voorstelling maken over ‘De Lange Arm’, de invloed van de Turkse regering op het leven van Nederlanders met een dubbele, Turkse nationaliteit. Maar toen werd het maart 2020. De wereld ging op slot. Alles veranderde.

Ik volgde het maakproces van de voorstelling en blogde daar wekelijks over.


Lawrence in de klas (2019 – 2020)

Educatiemaker

Marjolijn van Heemstra en Sadettin K.

Lawrence in de klas is een website vol educatief materiaal voor leerlingen vanaf 15 jaar en hun docenten over de Eerste Wereldoorlog in het Midden-Oosten en perspectief innemen. De website dient als publiekswerking/educatie bij de voorstelling Lawrence of Arabia van Marjolijn van Heemstra en Sadettin Kırmızıyüz.

In het lesmateriaal maken we steeds een link tussen de voorstelling, de film en de historische context. Zo geven we vorm aan onze visie dat actualiteit, geschiedenis en theater elkaar kunnen versterken. 


Stadsastronaut (2019)

Educatiemaker / publiekswerker / gespreksleider

Marjolijn van Heemstra en Theater Rotterdam

Bij de voorstelling Stadsastronaut van Marjolijn van Heemstra ontwikkelde ik educatie voor jongeren in de vorm van een workshopreeks. We hadden het met elkaar over de ruimte, het overzichtseffect, tijd, het klimaat, onze liefde voor de aarde en de tijd waarin we leven.

Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de publiekseducatie. Na 20 voorstellingen organiseerde ik door- (i.p.v. na) gesprekken met toekomstdenkers. Na de voorstelling praatten we met elkaar door over de thematieken uit de voorstelling.